Het aanbod van de geestelijke verzorging voor postactieve veteranen verschilt nauwelijks van dat uit de diensttijd. Ook de Diensten Geestelijke Verzorging (DGV) maken deel uit van het Landelijk Zorgsysteem voor Veteranen (LZV).
Een uitzending doet iets met mensen, verandert mensen, gelukkig meestal ten goede. Maar herinneringen aan een uitzending kunnen ook, en soms pas na jaren, vragen en emoties oproepen en veranderen meer dan eens de kijk op de wereld en het levensperspectief. Geestelijk verzorgers bieden graag de ruimte waarin mensen deze ervaringen willen delen en zullen (desgevraagd) mee zoeken naar een zinvolle plaats ervan in het leven.
U kunt de Dienst Geestelijke Verzorging voor verschillende zaken benaderen.
Contact
De coördinator geestelijke verzorging van het Veteraneninstituut, Jan Tom Schneider, regelt de inzet van geestelijk verzorgers op alle bovenstaande gebieden. Hij is bereikbaar op:
088 334 00 88 of via jt.schneider@veteraneninstituut.nl.
U kunt ook contact opnemen met het Veteranenloket. Zij kunnen u in contact brengen met een geestelijk verzorger in uw regio: 088 334 00 00 of info@veteranenloket.nl.
Contactpersoon:
Naam: Veteranenloket
Telefoonnummer: 088 334 00 00 (7 dagen 24 uur bereikbaar)
E-mail: info@veteranenloket.nl
Bezoekadres:
Willem van Lanschotlaan 1
Doorn
Postadres:
Postbus 125
3940 AC Doorn
Telefoonnummer: 088 334 00 00
E-mailadres: info@veteranenloket.nl
Website: www.veteraneninstituut.nl/veteranenloket/
Doelstelling of kernactiviteit:
Nederlandse veteranen, oorlogs- en dienstslachtoffers en hun relaties hebben na hun diensttijd recht op optimale zorg en dienstverlening.
Soorten diensten of activiteiten:
Het Veteranenloket biedt toegang tot bestaande zorg en dienstverlening van het ministerie van Defensie, het Nederlands Veteraneninstituut (Vi), het Landelijk Zorgsysteem voor Veteranen (LZV), het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds (ABP) en het Veteranen Platform (VP) en maakt deze centraal bereikbaar via één website en telefoonnummer.
Het loket is op werkdagen telefonisch bereikbaar van 08:30 uur tot 17:00 uur. Voor een acute zorgvraag is het loket ook buiten kantooruren en in het weekend bereikbaar. U krijgt via het loket toegang tot zorg, hulp, materiële ondersteuning en alle nuttige informatie.